Den här sidan beskriver granskningsavsnitt där vi gjort särskilda
tolkningar eller avvägningar av standarder eller föreskrifter.
WCAG 1.1.1 – Textalternativ
Syftet med ett textalternativ till en bild är att det ska förmedla
samma information som bilden i det sammanhang där
bilden används.
För bilder av text, diagram, ikoner och liknande är det vanligen
ganska givet vad textalternativet ska vara, då bilden förmedlar
fakta. Exempel: textalternativet för en logotyp är organisationens namn;
en varningsikon i form av en röd triangel har textalternativet ”varning”
(inte ”röd triangel”).
Bilder vars syfte är att förmedla abstrakta företeelser eller känslor
kräver ofta mycket eftertanke. En saklig beskrivning av motivet i bilden
är bara meningsfull i undantagsfall. Exempel: en artikel med
rekommendationer för att minska smittspridningen under covidpandemin
illustreras av ett fotografi av två kvinnor som fikar utomhus vid ett
bord i ett friluftsområde. Textalternativet ”Fotografi av två kvinnor
med termos vid ett bord utomhus på vintern” har ingen relevans i
sammanhanget. Ett lämpligt textalternativ kan i stället vara ”Att ses
utomhus är ett bra sätt att minska risken för smitta”.
Bilder som bara är till för att dra till sig uppmärksamheten hos
seende användare ska ha ett tomt textalternativ. Exempel kan vara
genrebilder som bara illustrerar en artikel: en bild på en ko till en
text om boskapsuppfödning.
WCAG 1.4.4 – Förstoring av text
Vi ändrade vår tolkning av detta kriterium den
8 april 2021. Tidigare ansåg vi att kravet behövde vara
uppfyllt för alla sätt att öka textstorleken.
Vår tolkning är att kriterium 1.4.4 främst kräver att textstorleken
går att öka till åtminstone 200 procent på minst ett sätt (till
exempel med zoom), utan att information skyms eller blir oåtkomlig.
Formuleringarna i WCAG är tyvärr mycket
tvetydiga och självmotsägande. De går att tolka på olika sätt.
Vi vidhåller dock att man bör se till att layouten fungerar
även om användaren använder en mekanism som enbart förstorar texten, i
stället för att zooma allt innehåll. Det är inte tekniskt svårt – bara
man låter bli att sätta dimensioner i olämpliga måttenheter (som pixlar)
för element som ska innehålla text.
WCAG 2.4.1 – Skipplänkar
Att ha landmärken eller rubriker är inte tillräckligt för att
uppfylla kriteriet, även om det förstås är att rekommendera. Det hjälper
personer med vissa hjälpmedel, men många navigerar med tangentbord utan
att ha sådana hjälpmedel.
WCAG 3.3.2 – Ledtexter,
instruktioner
En platshållare (attributet
placeholder
) är inte ett
godtagbart alternativ till att ha en synlig ledtext, av följande
skäl:
Attributet placeholder
ska ge ett kort tips som hjälper användaren att fylla i ett värde i
ett tomt inmatningsfält. Ett tips kan vara ett exempelvärde eller en
kortfattade beskrivning av förväntat format, men ersätter inte en
ledtext. Elementet
<label>
är en ledtext
som ska beskriva syftet med det kopplade formulärfältet.
Platshållare har ofta dålig kontrast som för närvarande inte
går att påverka på ett standardiserat sätt med
CSS.
Platshållartexten visas bara när fältet är tomt, så syftet med
ett ifyllt fält går inte att urskilja.
Platshållare kan förmedlas annorlunda än ledtexter av
hjälpmedel.
EN 301 549 7.1–7.2 – Videospelare
Vi gör tolkningen att ICT has video playing
capabilities
innebär att man har en egen videospelare, men inte är
tillämpligt om man använder webbläsarens inbyggda spelare, det vill säga
ett <video>
-element med attributet
controls
.